Gustave Gillman (1856 – 1922) was born in London, England. Son of a British father, Robert, and a mother of Swiss origin, Caroline, daughter of Alphonse Bovet. She belongs to “the Bovet de Chine” family as they were called in the canton of Neuchatel.
As a child, Gustave travelled a lot and went to see his grandparents in Switzerland several times. He followed studies in England and became a Civil and Mining Engineer.
He started working for the LC&DR, London Chatham Dover Railway Company, in 1873 and left the company in 1875 travelling to Spain to work with his older brother Frederick (Fritz) in the province of Granada, where he met his future wife.
In June 1881 he married María del Rosario Sirvent de Berganza in Gibraltar.
He worked in several places in the south of Spain, in Linares, the province of Almería and Granada, and even in Portugal. The family lived in different places (Linares, Granada y Lorca) before they went to Aguilas (province of Murcia) around 1893. Gustave and María del Rosario had eleven children of whom 7 survived childhood: Jack Robert, María Pilar Carolina, Berta, Ernest, María, Elena and Gustave (jr.).
In 1889 Gustave started working for the GSSR (the Great Southern of Spain Railway Company Ltd). Achieving several important projects like the railway between Lorca and Baza, through very rough and rocky country and the pier of the Hornillo in Aguilas, which are the most well known constructions he directed.
The last 9 years of his life he worked in Brazil, involved in building the railway between Victoria (Espiritu Santo) and Itabira (Minas Gerais). In 1922 Gustave died in Brazil and was buried in Petropolis.
Gustave was not only a hardworking and successful Engineer; he also was a very gifted photographer. While working or travelling, he took his camera, tripod and glass plates with him and made photographs everywhere, sometimes waiting a while along the road for a group of local people going to the market, in order to take them by surprise. One of his aims was to record 19th century Spain every day life, especially in rural areas.
He was a talented painter, using his photographs as a starting-point for his oil or aquarelle paintings.
Moreover he was very attracted by astronomy and was well equipped to watch the stars and planets.
He made a detailed record of the circumstances of every photograph and left us place, date, hour and diaphragm used of the pictures.
On his trips in Spain as well as abroad, he would write down where he was going to, whether trains were punctual, who he met on his voyage, in which hotels he stayed, what monuments or expositions he visited and even the weather.
He was a very accurate man and thanks to that we know a lot about his life and environment.
Gustavo Gillman (1856 – 1922) nació en Londres, Inglaterra. Era hijo de padre inglès, Robert, y madre de origen suiza, Carolina, hija de Alphonse Bovet. Ella pertenecía a la familia “Bovet de Chine” como eran llamados en el cantón de Neuchatel.
Gustavo viajó mucho de niño y varias veces fue a ver a sus abuelos suizos.
Estudió en Inglaterra y fue Ingeniero de Caminos y Minas.
En 1873 empezó a trabajar para la LC&DR, la Compañía London Chatham Dover Railway y dejó la empresa en 1875, viajando a España para trabajar con su hermano mayor, Federico (Fritz) en la provincia de Granada, donde conoció a su futura esposa.
En junio de 1881 se casó con María del Rosario Sirvent de Berganza en Gibraltar.
Trabajó en diferentes lugares en el sur de España, en Linares, la provincia de Almería, Granada e incluso en Portugal. La familia vivió en diferentes ciudades (Linares, Granada y Lorca) antes de ir a vivir a Aguilas (Murcia) hacia 1893. Gustavo y María del Rosario tuvieron once hijos, siete de ellos sobrevivieron a la niñez: Juan Roberto, María del Pilar Carolina, Berta , Ernesto, María, Elena y Gustavo (Jr.).
En 1889 Gustavo empezó a trabajar para la GSSR (The Great Southern of Spain Railway Company Ltd.). Realizó diversos proyectos importantes como el ferrocarril entre Lorca y Baza, atravesando un terreno rocoso y arduo y el embarcadero del Hornillo en Aguilas, que son las construcciones más conocidas que dirigió.
Los últimos nueve años de su vida estuvo en Brasil, contribuyendo a la construcción del ferrocarril entre Vitoria (Espiritu Santo) e Itabira (Minas Gerais). In 1922 Gustavo murió en Brasil y fue enterrado en Petrópolis.
Gustavo no sólo fue un ingeniero muy trabajador y de éxito, también fue un excelente fotógrafo. Mientras trabajaba o viajaba llevaba su cámara, trípode y cristales consigo haciendo fotografías en cualquier lugar, a veces esperando un rato junto al camino para captar, por sorpresa, a un grupo de gente rural camino al mercado. Uno de sus objetivos era registrar la vida diaria, especialmente de las zonas rurales, en la España del siglo XIX.
Era un pintor talentoso, utilizando sus fotografías como punto de partida para sus cuadros de óleo ó acuarela.
Además era muy aficionado a la astronomía y disponía de adecuados instrumentos para ver las estrellas y las planetas.
Anotaba detenidamente las circunstancias de cada fotografía que tomaba, dejándonos datos como lugar, fecha, hora y diafragma utilizado.
Durante sus viajes por España y el extranjero, anotaba a donde iba, si los trenes andaban puntualmente, quienes encontraba en su viaje, en qué hoteles se hospedaba, qué monumentos o exposiciones visitaba e incluso que tiempo hacía.
Era un hombre de gran precisión y gracias a esto sabemos mucho sobre su vida.